Στους κινδύνους να εμπορευματοποιηθεί η Δημόσια Παιδεία αναφέρθηκαν οι πρόεδροι της ΟΙΕΛΕ και του Ε.Κ.Θ. κατά τη διάρκεια κοινής συνέντευξης Τύπου που παραχώρησαν με αφορμή την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.
Ο πρόεδρος της Διοίκησης του Ε.Κ.Θ., Χάρης Κυπριανίδης, χαιρέτισε την παρουσία του προέδρου της ΟΙΕΛΕ τονίζοντας ότι ο χώρος της Παιδείας κατέχει κεντρική θέση για τον κόσμο της εργασίας. «Χωρίς ποιοτική δημόσια και δωρεάν Παιδεία τα παιδιά των πιο αδύναμων, των εργαζόμενων, των ανέργων, γενικά των μη προνομιούχων έχουν σαφώς μειωμένες πιθανότητες για αξιοπρεπείς σπουδές και για ένα ελπιδοφόρο μέλλον. Βρισκόμαστε δίπλα στον κλάδο των ιδιωτικών εκπαιδευτικών στις δίκαιες διεκδικήσεις του» είπε μεταξύ άλλων ο κ. Κυπριανίδης.
Την κεντρική εισήγηση έκανε ο Πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ και Γραμματέας Εκπαίδευσης της ΓΣΕΕ Γιώργος Χριστόπουλος, ο οποίος τόνισε ότι «η ασυδοσία επιχειρηματικών κύκλων και η ιδιοτέλεια και οι ιδεοληψίες σημαντικού μέρους του πολιτικού προσωπικού της χώρα οδηγούν τη δημόσια Παιδεία στα βράχια και ενισχύουν το κύμα ακραίας εμπορευματοποίησης που ήδη σαρώνει το χώρο της εκπαίδευσης. Τόνισε ότι η κυβέρνηση της ΝΔ που εξελέγη το 2019, ανέλαβε να πραγματοποιήσει το σχέδιο πλήρους εμπορευματοποίησης της Παιδείας που δεν κατόρθωσαν κάποιες από τις κυβερνήσεις της κρίσης, ιδίως της περιόδου 2010-2014. Ο διπλός στόχος κυβέρνησης και επιχειρηματιών για είναι αφενός η επέκταση της τυπικής ιδιωτικής εκπαίδευσης (από νηπιαγωγείο ως Λύκειο) από το ισχνό (κατά την εκτίμησή τους) 7% σε επίπεδα Κύπρου (πάνω από 20%), αφετέρου η σταδιακή αντικατάσταση του δημόσιου Πανεπιστημίου από ιδιωτικές δομές.
Για την επίτευξη του στόχου συρρίκνωσης του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος, υπογράμμισε ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας, η κυβέρνηση προχώρησε σε συγκεκριμένες νομοθετικές αλλαγές χειρουργικού χαρακτήρα:
Με την ψήφιση του άρθρου 50 του Ν. 4653/2020 που αναγνωρίζει τα ακαδημαϊκά προσόντα των τίτλων των απολύτως ανεξέλεγκτων Κολλεγίων και εξομοιώνει τους τίτλους αυτούς με τα πτυχία των ΑΕΙ.
Με την ψήφιση του Νόμου 4713/2020 για την ιδιωτική εκπαίδευση. Ο νόμος αυτός προβλέπει μια σειρά διαλυτικών, για τις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών, διατάξεις, που μετατρέπουν τους διδάσκοντες σε απλούς υπαλλήλους-διεκπεραιωτές που βάζουν «άριστους» βαθμούς και δεν ελέγχουν ουσιαστικά ενδοσχολικές εξετάσεις υπό τον φόβο της απόλυσης.
Με την καθιέρωση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, η εφαρμογή της οποίας «εγγυάται» πως τουλάχιστον 25.000 μαθητές θα βρίσκονται πλέον κάθε χρόνο εκτός πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και θα οδηγούνται στα «χέρια» των ΙΕΚαρχών και Κολλεγιαρχών που ήδη από την εφαρμογή της έχουν τετραπλασιάσει τα κέρδη τους.
Με την νομοθετημένη πλέον, χωρίς σοβαρούς όρους και προϋποθέσεις, λειτουργία ιδιωτικών «πανεπιστημίων» στην Ελλάδα, ακόμη και χωρίς την κατάργηση του άρθρου 16.
Με την (μελλοντική) καθιέρωση της «ελεύθερης γονεϊκής επιλογής σχολείου» που όμως έχει διαλύσει, όπου εφαρμόστηκε, τα δημόσια εκπαιδευτικά συστήματα. Ο κίνδυνος της επί της ουσίας κατάργησης του δημόσιου σχολείου και της πλήρους υποκατάστασής του από ένα ημι-ιδιωτικό σύστημα εκπαίδευσης, παρόμοιο με αυτό της Βρετανίας, είναι άμεσος.
Υποστήριξε ότι οι χειρουργικές παρεμβάσεις της κυβέρνησης στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης, από την προσχολική αγωγή μέχρι την ανώτατη, θα προκαλέσουν κοσμογονικές αλλαγές που ήδη παρατηρούμε. Εφοπλιστικά κεφάλαια και μεγάλα εκπαιδευτικά funds επενδύουν στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης, εξαγοράζοντας τμήμα ή και το σύνολο γνωστών εκπαιδευτηρίων. Κάποια μεγάλα ιδιωτικά σχολεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη βρίσκονται σε διαδικασία μεταβολής ιδιοκτησιακού καθεστώτος. Η προοπτική της δημιουργίας ενός all inclusive εκπαιδευτικού οργανισμού από την προσχολική αγωγή έως (δυνητικά) το Πανεπιστήμιο, έχει ανοίξει την όρεξη μεγάλων παικτών του επιχειρηματικού κόσμου.
«Στον αντίποδα, η δημόσια εκπαίδευση ψυχορραγεί. Η κατάσταση με τη σχολική στέγη είναι τραγική και θα επιδεινωθεί με το κόψιμο της χρηματοδότησης των σχολικών επιτροπών, οι συμπτύξεις τμημάτων θα δημιουργήσουν συνθήκες σαρδελοποίησης στις τάξεις, ενώ υπάρχουν πολλά οργανικά κενά. Τα δημόσια πανεπιστήμια υποφέρουν από την χρόνια υποχρηματοδότηση. Έτσι, δημιουργούνται δύο κόσμοι, εντελώς αντίθετοι» είπε ο κ. Χριστόπουλος.
Ο πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες των συνδικάτων, όπως την πρωτοβουλία για την Παιδεία του 2021 μαζί με 45 Εργατικά Κέντρα της χώρας για την κατάργηση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και την ενίσχυση της κρατικής εποπτείας στα ιδιωτικά σχολεία, αλλά και την πρόσφατη παρουσίαση, από την Ομοσπονδία, 12 προτάσεων στο δημόσιο διάλογο για την αντιμετώπιση της εμπορευματοποίησης στο χώρο της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Κατέληξε, λέγοντας ότι το πολιτικό σχέδιο εμπορευματοποίησης της εκπαίδευσης που ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη, δεν έχει στην καρδιά της το παιδί και την κοινωνία, αλλά τα συμφέροντα ορισμένων επιχειρηματιών της αγοράς και των γόνων μιας προνομιούχας τάξης που βολεύεται με την αναπαραγωγή των ανισοτήτων. Βρισκόμαστε, υποστήριξε, ενώπιον μιας θηριώδους εθνικής, εκπαιδευτικής, αναπτυξιακής και οικονομικής τραγωδίας χωρίς ιστορικό προηγούμενο.
Η Διοίκηση του Ε.Κ.Θ.